— Як Ви відкрили в собі пасторське покликання? Ви мріяли про це з дитинства, чи, можливо, так склалися обставини?
— Я народився в сім’ї віруючих батьків. Мій дідусь і бабуся також були віруючими, і в нашому домі, починаючи з 30-х років, проходили богослужіння. Мого дідуся посадили до в’язниці 1939 року саме за те, що він віддав свій дім під Дім молитви. Там він і помер, так і не повернувшись додому. Мій батько і моя мати продовжували проводити служіння вдома. Тобто з самого дитинства я ріс у віруючій спільноті.
Я підростав. Час був нелегкий, 50-ті роки, — у школі дітей віруючих дражнили, називали «штундами». Саме в той час у мене з’явилося бажання навчатися в духовній семінарії. Я не знав де вона є, якою вона є, як туди можна потрапити, і я точно знав, що у нас в країні таких семінарій немає. Проте одного разу у мене з’явилося ніби відкриття — тверде переконання, що я буду навчатися в духовній семінарії. Після закінчення школи я намагався вступити до технікуму, але це було неможливо. На особових справах віруючих була яскрава червона відмітка «віруючий», тож приймальні комісії навіть не розглядали документи.
Як молодий хлопець, який виріс у віруючій сім’ї, я активно брав участь у служінні, у роботі з молоддю, хоча це було надзвичайно складно: молодіжне служіння офіційно було заборонено, нас іноді затримувала міліція. Однак це не зупиняло, ми навіть їздили до інших церков з відвідуваннями, спілкувалися, підтримували одне одного. У 1965 році вночі я прийняв хрещення по вірі.
Так сталося, що через три роки, коли я повернувся з армії, мене поставили на служіння проповідника. Це був 1968 рік. Через те, що почав проповідувати, мене дуже швидко висунули на дияконське служіння. І вже в 1970 році мене було обрано пастором районної церкви. Це була досить активна церква у Дунаївцях (Хмельниччина). Звичайно, то не була мрія — моєю мрією залишалося навчання. Але це були ті обставини, які допомагали мені зростати духовно, опановувати служіння. А в 1971 році мені випала можливість навчатися на заочних біблійних курсах у Москві. І коли я служив пастором та навчався на заочних біблійних курсах, бажання навчатися у духовній семінарії зросло в мені ще сильніше.
Курси у Москві я закінчив досить успішно, і як одного з найкращих студентів мене направили на навчання до духовної семінарії в Гамбург (ФРН). Там я навчався стаціонарно, відпала необхідність працювати, оскільки семінарія взяла на себе всі витрати на утримання. Навчання тривало два роки. Знаходячись там, я залишався пастором церкви у Дунаївцях. Церква була гарна, активна, продовжувала зростати.
У 1975 році я повернувся з навчання, і мене запросили до Києва в якості референта старшого пресвітера по Україні. Через рік мене обрали пастором церкви в Ірпені, а згодом — старшим пресвітером по Київській області.
— Чим відрізняється церква нового тисячоліття?
— В основному своїми можливостями. У тій церкві, в яку прийшов служити я, не було недільної школи, малих груп, відокремленого молодіжного служіння. Звершувати служіння було набагато складніше, адже штрафували навіть за те, що в церкву приходили діти. Звичайно, на служінні були різні види діяльності, тож і діти, і молодь брали участь, розповідали вірші та співали. Але сьогоднішня церква набагато багатша в плані вибору засобів звершення служіння.
Не можна сказати, що тоді церква була не такою активною — просто активність була іншою. Окрім цього, у той час церква виконала дуже важливе завдання: зберегла вірність Слову Божому та віру. Той час заохочував для цього. І хоча не було можливості євангелізувати різними способами, люди могли бачити основне: зміни, які відбувалися в особистому житті людей.
— Що особливого було в церкві, коли Ви починали своє служіння?
— Пастор мав великий авторитет. Його сприймали як особливу людину, саме до нього зверталися по всіх важливих питаннях. Не було декількох пасторів, які б відповідали за різні напрями служіння: був пастор і диякони як його помічники.
Можна зазначити, що під час богослужінь дуже велика увага приділялася загальному співу, — напевно, тому, що це було те, що вся церква робила разом. А більші церкви мали хор. І коли при нагоді хори відвідували інші церкви, це було надзвичайною подією.
— Як змінилася молодь, її роль, значення в церкві?
— Сьогодні молодь вільніша у своїх розвагах, своїх діях; має значно більше можливостей. Тому вона є більш розвинутою. Але в той час проявлялись лідери, молоді люди охочіше брали на себе відповідальність і згруповували навколо себе молодь. Молодь була простіша.
Але я ставлюся з розумінням до сучасної молоді, навіть якщо вона поводить себе не так, як колись. Більше можливостей — це означає більше спокус. Моє побажання, щоб старші служителі допомагали молоді, направляли її, тому що душа молодої людини залишається тою самою. Вона потребує теплоти, правильного ставлення і підбадьорення. Її легко вразити, але в той самий час легко підбадьорити добрим словом.
Моє завдання і бажання — допомагати молоді. Цим я керувався коли звершував служіння і по Україні, і по всьому колишньому СРСР. Одним словом, з розумінням ставитися до молоді і до тих умов, в яких вона сьогодні перебуває.
— Чи існує для Вас образ ідеальної церкви?
— Якщо був би такий образ, то не було б семи послань до церков в Азії. Наприклад, якщо до Філадельфійської церкви мало зауважень, то є заклик, щоб вони стояли в вірі, бо дуже легко похитнутися. Я знаю, що там, де є люди, — завжди є проблеми. Але мені подобається вислів: «Якщо навіть здається, що церква в руках сатани, вона все одно в руках Божих». Церква — це будівництво Бога. Тобто ідеальної церкви не існує, але має бути бажання вдосконалюватися.
Звичайно, є основні критерії, які допомагають церкві бути такою, якою її задумав Бог. І одним з таких критеріїв є гарне вчення, адже овечки потребують гарної їжі. І мені подобається воно в Ірпінській Біблійній Церкві.
Основою церкви є Слово Боже і перебування в Ісусі Христі, як і спілкування з молитвою та Вечеря Господня (Дії 2,42).
— Як Ви вважаєте, яке значення мало переслідування християн у недалекому минулому?
— Переслідування були відомі ще першим християнам від часів Нерона і до того часу, коли християнство стало державною релігією (на початку ІV століття). Як правило, переслідування очищали, у Церкві залишалися ті, хто справді був готовий слідувати за Христом, незважаючи ні на що. Переслідування, разом з тим, що обмежували можливості для проповіді, у той же час тримали віруючих у готовності йти і страждати за Христа. Навіть якщо згадати 30-ті роки, коли всі євангельські церкви були закриті, а християни жорстоко переслідувалися сталінським режимом, церкви збереглися. Збиралися вдома; коли чоловіків арештовували, жінки зберігали домашню церкву. Таким чином триває ствердження, очищення і прогрес. Коли люди невіруючі бачили, як християни і в тюрмах, і в гоніннях продовжували слідувати за Христом, то теж схилялися до такої віри.
Але не можна не сказати, що воно надзвичайно вдарило по можливостям широкої євангелізації, які, наприклад, є сьогодні. А тому мета сьогодення — поширити і донести Євангелію до найбільшої кількості людей.
— Яке значення має Об’єднання церков і наскільки важливо для помісної церкви бути його членом?
— Я думаю, що коли ми єдині, то ми є сильнішими. Братство збереглося в тяжкі часи, тому що віруючі були єдині. Також існує серйозне підґрунтя для єдності: рішення Єрусалимської церкви мало важливе значення для інших церков. Мають бути правильні зв’язки. Необхідно пам’ятати, що кожна церква є самостійною і автономною, просто вона потребує гарних зв’язків з іншими церквами. Коли ми в єдності, ми гарно репрезентуємо себе в суспільстві, в якому знаходимося.
Тому я вважаю, що коли є Союз, і є правильне сталення до нього і членства церкви в ньому — усе на своїх місцях. Зараз є багато церков, які не входять у жодні об’єднання. Можливо, там все нормально, але ми не знаємо, як буде далі. Тому що коли над пастором нікого більше немає, можливі помилки, можливий авторитарний шлях — а виправити нікому.
Стрижневими принципами є правильне розуміння церкви, її положення та сильні горизонтальні зв’язки зі спорідненими церквами і, що найголовніше, — з Головою Церкви, Ісусом Христом.
— Ви маєте нагоду спілкуватися з представниками найвищої української влади. Яке їхнє відношення до церкви та релігії?
— Свого часу я поспілкувався з усіма президентами, починаючи з Михайла Горбачова. У першу чергу я намагався розповісти їм, ким я є і в що я вірю. Навчився я цього від Біллі Грема. Коли він увперше зустрівся з Горбачовим, то просто розказав про себе, як він вірує, чому він вірує. Це має своє позитивне враження. Наприклад, коли я дарував Борису Миколайовичу Єльцину духовну літературу, в тому числі дитячу Біблію, він розповів, що його онучка читає зараз таку. Тобто людині хотілося сказати, що він знає і розуміє тебе. Леонід Данилович Кучма також з великою повагою говорив про віруючих. Президенти, прем’єри, інші посадовці — усі вони люди, і так само потребують Живого Слова.
Точно так я спілкувався і з президентом Віктором Федоровичем Януковичем. Він розповів про своє дитинство, про те, що виріс без батька, і в яких він ріс умовах. Людина є людина, і якщо ти відкриваєшся — вона відкриється тобі назустріч.
Тобто головне — це бути тим, ким є під час зустрічі з ними і мати свідоцтво про свою віру. А вони сприймають це абсолютно нормально. Навіть на такому рівні нашою місією є свідкувати про Ісуса Христа.
Ми дуже дякуємо Григорію Івановичу Коменданту за приділений час та цікаву бесіду!
Розмову вела Поліна Шимпф
На этом сайте мы можем публиковать ваши проповеди, лекции, информацию, полезные публикации и т.д. Для этого вам необходимо присылать свои материалы на адрес администратора сайта Этот адрес электронной почты защищён от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра..
На данный момент вы уже можете загружать тот материал, которым уже поделились пасторы.
В разделе Пасторская шкатулка выложены рождественские и новогодние проповеди В.Е. Логвиненко
В разделе Книги пастора выложены новые книги
Дорогие братья, участники форума. На данный момент появилась новая возможность на сайте. В конце любой статьи либо книги, выложенной в разделе "пасторские книги" есть возможность оставлять свой комментарий. Это для того, что бы материал был не только изложен автором, но и отредактирован, дополнен, уточнен и т.д. служителями нашего братства.
В Киеве состоялась Пасторская конференция
"Следующее поколение в слулжении"
В Киеве состоялась Пасторская
конференция "5 Сола Реформации"
В Киеве состоялся Второй украинский
миссионерский форум
В Украине состоялись Региональные
конференции служителей "Церква,
яка впливає на суспільство"
В Киеве состоялась Пасторская
конференция "Дисциплина благодати"